מקס וינדמיילר
מקס וינדמיילר "כור"
מקס וינדמיילר "כור" – "Max Windmueller “Cor

 

 

מקס וינדמיילר, שכינויו היה "כור", נולד ב-7 בפברואר 1920 באמדן, מזרח פריסיה, היה חבר המחתרת ההולנדית. לאחר שנאלץ לברוח מהסוציאליסטים הלאומנים בגרמניה להולנד עם הוריו בגלל אמונתם היהודית. הוא הצטרף לקבוצת ווסטרוויל שם הציל את חייהם של ילדים וצעירים יהודים רבים. חברי קבוצת וסטרוויל ארגנו מסמכי זיהוי, מקומות מסתור ופעולות בריחה, במיוחד לילדים וצעירים יהודים-גרמנים שברחו מגרמניה. בקבוצה זו, יהודים ובני דתות אחרות פעלו יחד להצלת היהודים הנרדפים. שיתוף פעולה כזה לא היה מובן מאליו בהולנד. וינדמיילר הציל באופן אישי כמאה יהודים צעירים, וכל קבוצת ווסטרוויל הצילה 393 יהודים. ביולי 1944 הסתער הגסטפו על פגישה חשאית בפריס. וינדמיילר וחברי ההתנגדות היהודית נעצרו. הם נלקחו למטה הגסטפו, נחקרו ועונו. כאשר כוחות בעלות הברית התקרבו לאזור, גורש וינדמיילר מצרפת הכבושה עם הטרנספורט האחרון אל מחנה בוכנוולד (Buchenwald) כאסיר פוליטי לא יהודי. וינדמיילר יצא ב – 14/4/1945 ממחנה בוכנוולד ב"צעדת מוות" לכיוון דרום, ונורה למוות ב – 21/4/1945, בדרך ממחנה פלוסנבירג (Flossenbuerg) למחנה דכאו (Dachau). 

From the Wikipedia in English

Max Windmüller, nickname "Cor" (February 7 1920 in EmdenEast Frisia – April 21 1945 in ChamOberpfalz), was a German member of the Dutch resistance. After he had to flee from the National Socialists to the Netherlands with his parents because of their Jewish faith. He joined the Westerweel Group there and saved the lives of many Jewish children and young people. The members of the Westerweel group organized identification papers, hiding places and escape opportunities, especially for German-Jewish children and young people who had fled from Germany. In this group, Jews and members of other faiths worked together to save the persecuted Jews. Such cooperation was not a matter of course in the Netherlands either. Windmüller personally saved around 100 young Jews, and the entire Westerweel group saved 393 Jews. In July 1944 the Gestapo stormed a secret meeting in Paris. Windmüller and other members of the Jewish resistance were arrested. They were taken to Gestapo headquarters, interrogated and tortured. When the liberation of the camp by Allied troops was imminent, Windmüller was deported from occupied France with the last transport. On April 21, 1945, he was shot by a Schutzstaffel memb

 


 

פרק מיומן
(נכתב זמן קצר לפני מאסרו)

 

— מהבריחה עברנו למאבק. הקבוצה הקטנה שנותרה נתלכדה, והיא לוחמת על קיומה. לא אנחנו בלבד צריכים לרדת למחתרת. האויב מחפש אחרי צעירים בני כל העמים, כדי לנצלם ולהתיש את כוחם

אנו מצאנו את הדרך לעמוד במבחן. הקשר בינינו נתחזק, ורק אם נהיה מאוחדים נשיג את מטרתנו. שוב ושוב מתגלות חולשות אצל אנשינו, ורבים המקרים בהם שוכחים חברים מי העניק להם את חירותם ומהם מקורות קיומם. יש והרצון להתפרק אחרי כל המצוקה והמצור משכיח מאנשים את העבר הקרוב. מסתגלים לרמת חיים גבוהה ולא מסתפקים עוד בדברים פשוטים. רוב החברים מרוויחים היטב, והם התרגלו להוציא את כספם. יש המסרבים להשתתף בקופה המשותפת ; דווקא חברים שנעזרו ע"י אחרים, שהארגון הציל את חייהם. לא נכוף עליהם את רצוננו ולא נחייבם.

עלינו להרהר ברצינות בתופעות שליליות מעין אלה. אל לנו לשכוח באילו זמנים אנו חיים. מאות ואלפים נתונים לסכנת-מוות יום יום. לא רק החיילים נלחמים, רבים מסכנים את עצמם במאבק קשה בעורף. מאות מחכים לשחרורם מטלפי המפלצת. אלפי ילדים סובלים רעב. המאבק היום-יומי הוא מאבק לחיים ולמוות. מכאיב לראות שישנם חברים ביננו המתעלמים מסבל ומכאב, אשר שכחו שהיו לא מזמן חסרי-אונים אף הם. אסור להם לבזבז את כספם, כי אמצעים אלה דרושים למפעל.

עלינו להשתנות, ולא רק כדי לעבור את הזמן הזה, כי אם למען העתיד. אין אנו רוצים שיחזרו ימי עוול ומלחמה. נחיה חיי שיתוף ושוויון כבר עתה. נחנך את עצמנו ונעקור את מגרעותינו.

בשנתיים האחרונות הכרתי אנשים רבים. מאושר אני שהכרתים. הם היו לנו למקור-כוח, והאידיאליזם שדירבן אותם יצר את הקשר בינינו לבינם. טוב לדעת שאין אנו מבודדים. גם מהם נפלו בידי האויב המשותף. נמשיך את דרכם, ואם חלילה לא ישובו עוד, לא נשכחם לעולם.

בכל מקום נחוש את הסולידאריות : במחבוא, בעליות -הגג, מאחורי הסורג, במחנות. זהו הקשר בין נרדפים. יום יום אנו סופגים מהלומות, אלא שאין ביכולתן להכניענו. אנו יודעים את יעודנו. חושבים אנו על שושו, שהקריב הכל למעננו. מטרה אחת בלבד לפנינו: החירות! נוכיח שאנו זכאים לה!

עתה שורר חושך, אולם יבוא יום והעננים יתפזרו. ואז תחדור השמש לכל אותם האשנבים ותפתח את דלתות המחבואים הרבים. חיים חדשים מצפים לנו, ותפקיד חדש. אם מי מאתנו לא יחזור, יבוא אחר במקומו וימשיך בפעולה. יום יבוא, ונזכה בנצחון!

 כור

מתוך "המחתרת החלוצית בהולנד הכבושה" עמוד 264

 

 

מקס וינדמיילר, "כור", נולד ב-7 בפברואר 1920 באמדן, גרמניה, נורה למוות ב – 21/4/1945, ב"צעדת המוות" בדרך ממחנה פלוסנבירג (Flossenbuerg) למחנה דכאו (Dachau). 


 

 

קישורים להנצחת זכרו של מקס וינדמיילר ופעילותו במחתרת "קבוצת ווסטרוויל"

Max Windmuller Gymnasium in Emden, Germany

A German-Dutch coproduction created a film about Max Windmueller in 2010. The film is translated into English. Some of the Westerweel Group members participate in it.

DECKNAME COR – DAS DRAMATISCHE LEBEN DES MAX WINDMÜLLER 

Een gedenkboekje in het Nederlands uit 1946 ter nagedachtenis aan Joop Westerweel, Kurt Hannmann, Ru Cohen, Max Windmuller en Shushu

האוסף כולל:
מכתבים בהולנדית, מ – 21/9/1943 עד 19/8/1944, מאת וינדמילר אל חבריו למחתרת החלוצית בהולנד, ביניהם: עדינה ון קופורדן – סימון (Adina van  Coevorden – Simon); לורה דורלכר (Lore Durlacher); לורה זיסקינד (Lore Sieskind); לולי אקהארט (Lolly Eckhardt).

וכן:
הגיגים בהולנדית מ – 1943, לאחר מאסרו של יואכים (שושו) סימון (Joachim "Schuschu" Simon), ממנהיגי המחתרת החלוצית, והתאבדותו.
תעודה אישית בגרמנית, מ – 15/2/1944, על שם ארט ון נורדן.
כרטיסי רישום של מרשם התושבים ההולנדי, בהולנדית, מ – 15/9/1939, ובהם פרטים על בני משפחת וינדמילר.
יומן רישום תלמידים, בגרמנית, מ – 14/4/1890, מבית הספר באמדן.
– "קונטקט" (Contact) – מידעון שארית הפלטה בשבדיה, בהולנדית, מ – 6/7/1945, ובו בקשה למסירת מידע על מקס וינדמילר ועל פאולה קאופמן (Paula Kaufman) וארנסט הירש (Ernst Hirsch), אף הם מפעילי המחתרת החלוצית.
מאמר בגרמנית, ללא ציון תאריך, מאת קלאוס מאיר – דטום (Klaus Meier – Detum) על וינדמילר ופעילותו במחתרת.
שני עותקים מחוברת זכרון לוינדמילר, בגרמנית, בהוצאת העמותה "קבוצת העבודה – יהודים באמדן" (Arbeitskreise – Juden in Emden).
כתבה על מקס וינדמילר בביטאון הגרמני "אוסטפריזלנד מגזין" (Ostfriesland Magazin) מנובמבר 1997.
שירים בגרמנית, ללא ציון תאריך, מאת מקס וינדמילר.
תצלום גילוי הלוח שנקבע באמדן (Emden) גרמניה, עם קריאת רחוב על שם וינדמילר.
אלבום צילומים

  • To Save One Life – Max Windmueller and the Dutch Rescue-and-Resistance Movement. On Amazon

מקס וינדמיילר